Tips & Advies

Bloggen voor Wetenschappers:
Ultieme Handleiding

Via een eigen blog kun je als wetenschapper, consortium of spin-off de buitenwereld bereiken en informeren. Denk aan nieuws en insights over onderzoek, vakgebied of organisatie. Zo’n blog kan een ontzettend nuttig platform zijn om je communicatiedoelen te bereiken. Helaas stranden veel goede bedoelingen voortijdig. Deze handleiding helpt je de kans op een succesvol, effectief (wetenschaps)blog zo groot mogelijk te maken.

LEES MEER »
Wetenschap & Communicatie

De 7 beste video’s over wetenschaps-
communicatie

Steeds meer geldschieters stellen een hoofdstuk wetenschapscommunicatie binnen een aanvraag verplicht. Toch zijn nog lang niet alle wetenschappers er intrinsiek van overtuigd dat het nuttig – laat staan noodzakelijk – is om hun research beter zichtbaar en begrijpelijker maken voor de buitenwereld. Daarom stelden wij een top-7 samen van de beste video’s waarin nut en noodzaak van wetenschapscommunicatie aan bod komen.

LEES MEER »
Best practices

Waarom de website van de CAPACITY-studie zo effectief is.

Maart 2020. Het coronavirus heeft in de (medische) wereld in chaos en onzekerheid gestort. Het zojuist opgerichte CAPACITY-consortium zoekt naarstig naar medische centra die willen deelnemen aan zijn COVID-19-studie. CAPACITY doet een beroep op Consortius voor effectieve online communicatie. Een half jaar later blijkt de missie geslaagd.

LEES MEER »
Animation video science communication
Best practices

5 redenen voor wetenschappers om animatievideo’s te gebruiken voor hun communicatie.

De meeste wetenschappers denken niet meteen aan een animatievideo als ze hun project of studie zichtbaar willen maken voor de buitenwereld. Toch kan een animatievideo zich bij uitstek lenen voor effectieve wetenschapscommunicatie, vooral als je een specialistisch wetenschappelijk onderwerp op een aantrekkelijke en bondige manier wilt uitleggen. Vijf goede redenen om een ‘explanimation’ in te zetten.

LEES MEER »

Recente content...

Bloggen voor Wetenschappers:
Ultieme Handleiding

Via een eigen blog kun je als wetenschapper, consortium of spin-off de buitenwereld bereiken en informeren. Denk aan nieuws en insights over onderzoek, vakgebied of organisatie. Zo’n blog kan een ontzettend nuttig platform zijn om je communicatiedoelen te bereiken. Helaas stranden veel goede bedoelingen voortijdig. Deze handleiding helpt je de kans op een succesvol, effectief (wetenschaps)blog zo groot mogelijk te maken.

Lees meer »