Waarom de website van de CAPACITY-studie zo effectief is.

Maart 2020. Het coronavirus heeft in de (medische) wereld in chaos en onzekerheid gestort. Het zojuist opgerichte CAPACITY-consortium zoekt naarstig naar medische centra die willen deelnemen aan zijn COVID-19-studie. CAPACITY doet een beroep op Consortius voor effectieve online communicatie. Een half jaar later blijkt de missie geslaagd.

De CAPACITY-studie is een grote internationale klinisch-wetenschappelijke studie, in het leven geroepen om onderzoek te doen naar verbanden tussen COVID-19 en hart- en vaatziekten. Het consortium wordt op het hoogtepunt van de coronapandemie in maart 2020 razendsnel in het leven geroepen. De initiatiefnemers zijn grote Nederlandse spelers op het gebied van hart- en vaatziekten: Dutch CardioVascular Alliance (DCVA), Hartstichting,  Federatie Medisch Specialisten en diverse beroepsverenigingen en specialistische cardiovasculaire organisaties.

Vanwege de enorme werkdruk op dat moment in de ziekenhuizen is het zaak om potentiële studiedeelnemers zo snel en effectief mogelijk over de streep te trekken.

Corona virus vrijgemaakt med

Hoofddoelen website

Het consortium vraagt Consortius om de website te maken. Die dient vier hoofddoelen:

  1. Informatie verschaffen over de CAPACITY-studie.
  2. Alle benodigde documenten en formulieren online beschikbaar stellen.
  3. Laagdrempelige online aanmelding van deelnemers aanbieden.
  4. Patiënten voorlichten over de studie.

Tweetalig

De website is zowel op nationale als internationale doelgroepen gericht en daarom tweetalig uitgevoerd: in het Nederlands en het Engels. Om deelname aan de studie zo laagdrempelig mogelijk te maken, kiezen we ervoor om kort en krachtig te informeren en alle benodigde documenten voor studiedeelname direct en overzichtelijk via de website beschikbaar te stellen. Een infographic brengt de te nemen stappen helder in kaart en voor patiënten is een aparte informatiepagina toegevoegd met Q&A. Aanmelden kan direct via het formulier op de contactpagina van de website. Het ontwerp is eenvoudig en clean. Tabbladen scheppen extra overzicht.

Succesformule

Via de website komen binnen vijf dagen al de eerste vijftig aanmeldingen binnen. Binnen een half jaar telt de studie 7100 inclusies, 6500 patiënten met een follow-up, verspreid over 74 centra in 13 landen. De eerste studieresultaten verschijnen begin oktober 2020, en het consortium mag zich verheugen op veel media-aandacht.

2020 10 08 CAPACITY NOS screenshot

Bescheiden middelen

Dit voorbeeld laat eens te meer zien dat effectieve wetenschapscommunicatie ook kan met bescheiden middelen. Met een relatief eenvoudige, slimme communicatiestrategie en veel committent van de betrokken organisaties en hun medewerkers kun je ver komen! Wij van Consortius zijn blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan deze belangrijke studie en zijn best trots op het mooie resultaat.

 

Bekijk hier de website van CAPACITY-studie.
Lees hier alles over de eerste studieresultaten van het consortium.

 

Bloggen voor Wetenschappers:
Ultieme Handleiding

Via een eigen blog kun je als wetenschapper, consortium of spin-off de buitenwereld bereiken en informeren. Denk aan nieuws en insights over onderzoek, vakgebied of organisatie. Zo’n blog kan een ontzettend nuttig platform zijn om je communicatiedoelen te bereiken. Helaas stranden veel goede bedoelingen voortijdig. Deze handleiding helpt je de kans op een succesvol, effectief (wetenschaps)blog zo groot mogelijk te maken.

Lees meer »

De 7 beste video’s over wetenschaps-
communicatie

Steeds meer geldschieters stellen een hoofdstuk wetenschapscommunicatie binnen een aanvraag verplicht. Toch zijn nog lang niet alle wetenschappers er intrinsiek van overtuigd dat het nuttig – laat staan noodzakelijk – is om hun research beter zichtbaar en begrijpelijker maken voor de buitenwereld. Daarom stelden wij een top-7 samen van de beste video’s waarin nut en noodzaak van wetenschapscommunicatie aan bod komen.

Lees meer »