Maart 2020. Het coronavirus heeft in de (medische) wereld in chaos en onzekerheid gestort. Het zojuist opgerichte CAPACITY-consortium zoekt naarstig naar medische centra die willen deelnemen aan zijn COVID-19-studie. CAPACITY doet een beroep op Consortius voor effectieve online communicatie. Een half jaar later blijkt de missie geslaagd.
De CAPACITY-studie is een grote internationale klinisch-wetenschappelijke studie, in het leven geroepen om onderzoek te doen naar verbanden tussen COVID-19 en hart- en vaatziekten. Het consortium wordt op het hoogtepunt van de coronapandemie in maart 2020 razendsnel in het leven geroepen. De initiatiefnemers zijn grote Nederlandse spelers op het gebied van hart- en vaatziekten: Dutch CardioVascular Alliance (DCVA), Hartstichting, Federatie Medisch Specialisten en diverse beroepsverenigingen en specialistische cardiovasculaire organisaties.
Vanwege de enorme werkdruk op dat moment in de ziekenhuizen is het zaak om potentiële studiedeelnemers zo snel en effectief mogelijk over de streep te trekken.
Hoofddoelen website
Het consortium vraagt Consortius om de website te maken. Die dient vier hoofddoelen:
- Informatie verschaffen over de CAPACITY-studie.
- Alle benodigde documenten en formulieren online beschikbaar stellen.
- Laagdrempelige online aanmelding van deelnemers aanbieden.
- Patiënten voorlichten over de studie.
Tweetalig
De website is zowel op nationale als internationale doelgroepen gericht en daarom tweetalig uitgevoerd: in het Nederlands en het Engels. Om deelname aan de studie zo laagdrempelig mogelijk te maken, kiezen we ervoor om kort en krachtig te informeren en alle benodigde documenten voor studiedeelname direct en overzichtelijk via de website beschikbaar te stellen. Een infographic brengt de te nemen stappen helder in kaart en voor patiënten is een aparte informatiepagina toegevoegd met Q&A. Aanmelden kan direct via het formulier op de contactpagina van de website. Het ontwerp is eenvoudig en clean. Tabbladen scheppen extra overzicht.
Succesformule
Via de website komen binnen vijf dagen al de eerste vijftig aanmeldingen binnen. Binnen een half jaar telt de studie 7100 inclusies, 6500 patiënten met een follow-up, verspreid over 74 centra in 13 landen. De eerste studieresultaten verschijnen begin oktober 2020, en het consortium mag zich verheugen op veel media-aandacht.
Bescheiden middelen
Dit voorbeeld laat eens te meer zien dat effectieve wetenschapscommunicatie ook kan met bescheiden middelen. Met een relatief eenvoudige, slimme communicatiestrategie en veel committent van de betrokken organisaties en hun medewerkers kun je ver komen! Wij van Consortius zijn blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan deze belangrijke studie en zijn best trots op het mooie resultaat.
Bekijk hier de website van CAPACITY-studie.
Lees hier alles over de eerste studieresultaten van het consortium.